Contacteer ons of spring binnen op Raas van Gaverestraat 67b in Gent.

Ontdek onze groepsbegeleidingen, en evenementen.

Het laatste nieuws en interessantste weetjes over de wereld van adoptie.

Ontdek een hulpverlener bij jou in de buurt via deze handige adoptiekaart.

Praten over adoptie met mijn kind

Adoptie is een complexe realiteit. Zeker in een maatschappij waar men het evident vindt dat ouders alles voor hun kind over hebben, is het moeilijk te begrijpen dat kinderen afgestaan worden. Kinderen moeten kunnen plaatsen wat in hun leven gebeurd is. Ze hebben nood aan informatie en ondersteuning om deze te verwerken.

Levensverhaal evoleert mee met je kind

Het levensverhaal evolueert mee met het kind. Afhankelijk van de levensfase en het ontwikkelingsniveau van kinderen zullen andere klemtonen gelegd worden in het vertellen van het verhaal. Van het prille begin kan het woord ‘adoptie’ gebruikt worden, maar de betekenis zal steeds rijker en complexer worden naarmate het kind opgroeit.

Heel jonge kinderen

Zo is het belangrijk om al bij heel jonge kinderen, die de betekenis van de woorden nog niet begrijpen, te vertellen dat zij “een goed kind” zijn. Als een kind reeds kort na de geboorte afgestaan is en een tijd verwaarloosd geweest, dan is de kans groot dat het al als baby een negatief zelfbeeld ontwikkeld heeft.

Peuters en kleuters

Aan de peuter- en kleuterleeftijd kunnen boekjes helpen om bepaalde thema’s als adoptie, afgestaan zijn, andere huidskleur, verdriet, … bespreekbaar te maken. Volwassenen zijn soms terughoudend om het met jonge kinderen over moeilijke dingen en negatieve emoties te hebben.
Jonge kinderen denken nog dat zij de oorzaak zijn van vele dingen en het is dan ook belangrijk dat zij kunnen beseffen dat zij niet de schuld zijn van de afstand. Kleuters worden zich bewust van het verschil met andere kinderen en hebben ook woorden nodig om dit te kunnen benoemen en plaatsen. Dit gaat vaak gepaard met verdriet en rouw.

Schoolkinderen

In de lagere school groeit dit besef nog meer en wordt het net belangrijk om zoveel mogelijk op de anderen te gelijken. Kinderen willen geen uitzondering zijn in de groep. Als andere kinderen opmerkingen maken of vragen stellen roept dit ook meer vragen bij de adoptiekinderen op. Bovendien durven ze de vragen niet altijd te stellen aan hun ouders uit angst om hun ouders te kwetsen of uit angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van hun ouders.

Hoe praten over adoptie?

Adoptieouders kunnen in gesprek blijven met hun kind, door alert te blijven op signalen die ingang geven tot praten over adoptie. Zo kan een les op school over de stamboom, moederdag of  11.11.11 aanleiding zijn om verder in te gaan in het beleven van adoptie. 

Gevoelens van angst of onzekerheid kunnen geduid worden binnen de context van adoptie. Er bestaan verschillende hulpmiddelen om het levensverhaal van adoptiekinderen te duiden

  • een fotowand,
  • wereldbol,
  • linten,
  • levensboek of 
  • herinneringskoffer

kunnen helpen om open te communiceren met adoptiekinderen en het levensverhaal in beeld te brengen en te plaatsen.

Auteur
Katherine d'Hoore
Inhoudelijk coördinator Steunpunt Adoptie