Wil je meer weten?
Wil je meer weten?
Hier vind je meer informatie over uiteenlopende thema's zoals belang van het kind, specifieke ondersteuningsbehoeften, nazorg, opvoeding, identiteit en herkomst.
“Als je begrijpt dat de aandachts-, gedrags- en leermoeilijkheden van een leerling veroorzaakt kunnen zijn door een trauma uit de vroege kinderjaren, ben je beter in staat om het kind te ondersteunen.”
Adoptiekinderen vormen een diverse groep met verschillende niveaus van emotioneel, gedragsmatig en schools functioneren. De mate en soort van uitdagingen die zij ervaren op school hangen af van hun pre- en postadoptieve ervaringen en omgevingen (Goldberg & Grotevant, 2022).
Sommige van deze kinderen hebben meer ondersteuning nodig bij het leren van sociale en schoolgerelateerde vaardigheden, vanwege een voorgeschiedenis van trauma.
In deze Engelstalige gids voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en andere onderwijsprofessionals voor het ondersteunen van adoptie- en pleegkinderen (2019) van de American Academy of Pediatrics leer je:
De gids geeft concrete tips in de ondesteuning van geadopteerde en/of pleegzorgkinderen en behandelt achtereenvolgens:
Op het einde wordt een basisoverzicht gegeven van typisch gedrag van kinderen op verschillende leeftijden (bv. woedeuitbarstingen, frustratie, impulsiviteit), waarbij de gebruikelijke manier van reageren wordt afgezet tegen manieren die beter werken voor kinderen met een traumaverleden.
Ben je (zorg)leerkracht van een adoptiekind en zit je met vragen? Stuur ons een mail naar info@steunpuntadoptie.be of bel ons op 078 15 13 27. Je kan je ook inschrijven voor onze vorming 'Adoptiekind op de basisschool'.
Meer weten over dit thema? Download gratis de Nederlandstalige brochure 'Adoptiekind op de basisschool: informatie voor leekrachten' van Fiom.
Bron: 'Safe and Sound: Responding to the Experiences of Children Adopted or in Foster Care - A Guide for Teachers, Counselors, and Other School Professionals Working With School-Age Children and Youth' - American Academy of Pediatrics, 2019